Una segona vida per a la cabina d’un avió: Entrevista a Sergi Palau

sergi palau

Sergi Palau a la cabina del DC-9. Foto de la revista Informacions, nº255

De l’institut a la universitat, Sergi Palau ha cursat una part de la seva formació a l’Institut Illa dels Banyols, on va fer un cicle formatiu de grau superior de Manteniment Aeromecànic i de Manteniment d’Aviònica, i després va continuar el seu itinerari acadèmic a l’EETAC on va cursar Enginyeria Tècnica d’Aeronàutica, esp. en Aeronavegació (actual Grau en Enginyeria d’Aeronavegació).

El gran potencial de la cabina d’un DC-9 que Iberia havia donat a l’institut per a finalitats docents, va ser l’element central del projecte final de carrera d’en Sergi que va estar centrat en transformar la cabina en un simulador de sistemes aviònics i de vol.

Això va ser possible gràcies a un acord que mantenen des de fa dos anys, l’EETAC i l’Institut Illa dels Banyols en el qual es fan treballs de fi de carrera d’interès comú per a totes dues i ha permès a en Sergi tornar al seu Institut, però aquest cop, per ser ell qui doni la classe als seus antics professors.

Sergi, ens podries dir què et va portar a continuar una carrera universitària a l’EETAC?

Després d’acabar el Cicle Formatiu de grau superior de Manteniment Aeromecànic i de Manteniment d’Aviònica em van quedar dues coses molt clares, la primera, que l´ambient aeronàutic és on vull desenvolupar la meva carrera professional i, la segona, que volia tenir més nocions sobre aquesta indústria.  Així doncs el següent pas va ser buscar una carrera universitària. Sabia que a l’EETAC feia poc que havia començat la carrera de Enginyeria Tècnica Aeronàutica, especialitat d’Aeronavegació. Per la proximitat del meu nucli familiar amb el centre i per la bona fama de la qualitat dels estudis de la UPC, no vaig dubtar en anar-hi a estudiar.

Per què vas triar aquest projecte?

A les instal·lacions de l’Institut Illa dels Banyols hi ha una cabina d’un DC-9 que Iberia va donar al centre per finalitats docents. Quan estava cursant al segon curs del cicle va entrar com a docent en Sergio Mainar, el qual va tenir la idea d’aprofitar la cabina per tal de fer un simulador.

Durant els anys següents, la relació entre l’EETAC i l’Institut va anar creixent i es va oferir un projecte per tal de fer real aquella idea. Com a ex-alumne de l’institut em va semblar un projecte apassionant ja que podria aplicar els meus nous coneixements adquirits a l’EETAC a l’institut on vaig començar la meva formació aeronàutica i ser partícip de ” la tornada a la vida” d’un avió en el qual vaig passar tant temps treballant.

El teu projecte forma part d’un projecte de més recorregut. Ens podries explicar quin és l’objectiu final i quina ha estat la teva aportació?

L´objectiu final del projecte es fer que la cabina del DC-9 es comporti com si fos un avió real. Això implica que es puguin simular vols totalment reals, i el que és més important, que es puguin simular problemes i errors en tots els sistemes de l’avió. D’ aquesta forma serà una eina de formació molt important per als alumnes de l’ institut, perquè podran afrontar problemes que es trobaran en els seus futurs llocs de treball.

La meva aportació ha estat fer un estudi previ per notificar l’ estat tècnic dels components de la cabina, i a partir d’això dissenyar totes les tasques que s’han de desenvolupar per arribar a l’ objectiu final. Aquestes tasques han estat organitzades de forma que el termini de temps sigui el mes curt possible i amb una inversió econòmica òptima. Cal dir que totes les tasques estan dissenyades per a que les desenvolupin tant alumnes de la UPC com de l’institut.
Ara que has acabat la carrera, creus que ha valgut la pena l’esforç fet?

Sense cap dubte, l’ esforç i la dedicació són valors que ajuden a aconseguir l’ èxit i, són valors que a l’EETAC he pogut adquirir. Aquestes actituds són molt valorades en l’àmbit professional i són un valor afegit a la formació acadèmica rebuda.

Quins plans de futur tens?

Ara mateix estic vivint a Berlín aprenent alemany, ja que es un idioma molt important dins de la indústria aeronàutica. Hi ha moltes empreses a Alemanya dedicades a aquesta indústria, així com universitats que ofereixen postgraus molt interessants per a que la meva formació aeronàutica no acabi aquí. Així doncs tinc l’esperança de poder unir-me a alguna d’aquestes empreses i seguir sent part activa de l’ aeronàutica.

+Info a: