La televisió actual i la importància d’Internet en el seu desenvolupament

Matriu SAGE de la Unitat Audiovisual d'i2CAT

Figura 1: Matriu de monitors SAGE d’i2Cat a l’EETAC amb dos monitors i resolució total de
3840 píxels x 1080 línies.

Els últims anys hem presenciat a les nostres vivendes el pas de la televisió analògica a la televisió digital terrestre (TDT) o Digital Video Broadcasting – Terrestrial (DVB-T). Ens van vendre la TDT com tota una revolució però, el cert és que va arribar molt tard i mostra signes d’esgotament. Pràcticament la única novetat ha estat l’increment en l’oferta dels canals, i com ja sabeu, molts d’ells es dediquen a repetir programes antics.

Des del punt de vista tècnic, el fet que els canals convencionals estiguin codificats en MPEG-2 a unes taxes relativament baixes (3-4 Mbit/s) fa  que  l’usuari hagi notat poca millora (i fins i tot alguna disminució!)  de la qualitat. Les emissions en HD (1920 pixels x 1080 línies) codificats amb H.264 són una esperança, però tampoc se’ls dóna la taxa (bitrate) que necessiten, amb l’excepció dels canals públics. I ara per  ara és impensable parlar d’emissions en Ultra Alta Definició (UHDTV), que arribaran a les 2000 o 4000 línies en un futur proper.

La TDT, en ser un sistema de difusió, tampoc permet cap tipus d’interactivitat entre l’usuari i el proveïdor de continguts encara que les Smart TV han donat un gran pas en aquest sentit, incorporant tecnologies com l’Hybrid broadcasting broadband TV (HbbTV) o el Video on Demand (VoD). Serveis impensables sense la utilització d’una connexió de Internet, de fet amb això podem prescindir de la televisió però, com quasi sempre, és una altra historia…

Demostració HbbTV d'un projectista

Figura 2: Aplicació HbbTV per a esdeveniments esportius, desenvolupada a un TFC de l’EETAC.

Així necessitem una televisió basada en Internet (IPTV) que elimini el coll d’ampolla que suposa l’actual televisió (Internet millora dia a dia, en canvi l’espectre radioelèctric no pot donar més de sí el pobre) permetent emissions de més qualitat i que aporti tot un ventall de serveis a disposició de l’usuari com ara comentar un programa en directe per Twitter, canviar la càmera a esdeveniments esportius a plaer o prendre el control de la programació.

Aquest sistema es troba en una fase avançada però, tenim tot un camí per recórrer,  ja que surten problemes com fer arribar a domicilis tot això sobre connexions domèstiques (xDSL, cable, etc) i sobre xarxes IP que no sempre asseguren una velocitat sostinguda. Per exemple, en un cert moment podem disposar de 8 Mbit/s, però per problemes de transmissió i/o de congestió a la xarxa, podem passar a 4 o 5 Mbit/s.

Per superar aquest problema apareix el concepte de streaming adaptatiu i el nou estàndard MPEG-DASH (aprovat al gener de 2012), que permet fer que les transmissions  s’adaptin al medi on es transmeten de forma intel·ligent. Els estudiants de Serveis Audiovisuals sobre Internet del Grau en Enginyeria Telemàtica podem gaudir d’una petita introducció en forma de pràctica de laboratori.

El passat novembre vam fer una visita a la Unitat Audiovisual que la Fundació i2CAT té al Campus. Els nois i noies  d’i2CAT, titulats/des de l’Escola, ens van fer demostracions dels projectes de recerca que tenen en curs, como ara la transmissió de vídeo HD sense compressió a 1Gbit/s, codificació h.264 amb poca latència per a serveis interactius i UHDTV. Menció especial per a aquest últim ja que com els preus dels televisors UHDTV són astronòmics, s’han muntat una espectacular matriu amb monitors HD com a solució escalable i econòmica a la vegada que enginyosa.

No sé vosaltres però sóc optimista i espero gaudir en uns anys a casa de tot un paquet d’Internet que incorpori Televisió i Trucades per VoIP o LTE però d’això últim potser en parlarem un altre dia.

Autors:

Nadim El Taha, Estudiant de Grau en Enginyeria Telemàtica @ EETAC-UPC.
David Rincón, Professor de l’EETAC del Departament d’Enginyeria Telemàtica.

+Info sobre la matriu amb monitors HD:

+Info sobre TV Híbrida HbbTV:

+ Info sobre streaming adaptatu: