Entrevista a Alba B. Rosado, una dona geek titulada a l’EETAC

L’Alba B. Rosado va cursar a l’EETAC Enginyeria Tècnica de Telecomunicació, esp. en Telemàtica (Actual Grau en Enginyeria Telemàtica), després 2n Cicle en Telecomunicacions (especialitat en xarxes i telemàtica) i màster MASTEAM per l’EETAC. També ha fet un Posgrau en Direcció de Sistemes d’Informació a la UPC Tech Talent Center i actualment està cursant el Programa de postgrau de Gestió dels Aspectes Empresarials de la Ciència i la Tecnologia.

L’Alba B. va rebre el premi DonaTech XXI i, entre d’altres activitats dins de la seva actual posició laboral, co-organitza el Music Hack Day de Barcelona. En quant a la seva experiència laboral ha treballat a Telefónica I+D, dins del servei UGAP ofert per la societat municipal 22@Barcelona i actualment forma part del grup de recerca Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra.

Alba, ens pots explicar en què consisteix la teva feina actual?

Actualment coordino les activitats de promoció d’R&D i TechTransfer dins del Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra. La meva feina dins del grup engloba un ampli ventall de tasques incloent comunicació, consecució de finançament per projectes de recerca tant a nivell públic com privat, gestionar projectes, seguiment econòmic, protecció dels resultats de recerca, definir procediments per millorar la qualitat de la recerca que fem i organitzar activitats de disseminació tant a la comunitat científica com al públic en general.

Bàsicament la meva figura representa un element facilitador per tal que els meus companys investigadors puguin continuar fent recerca excel·lent, comptin amb una xarxa de col·laboradors experts en el nostre àmbit i/o complementaris i mantenim el nostre renom a nivell internacional.

El meu background tècnic assolit durant la meva etapa formativa a l’EETAC m’és imprescindible per tal de poder contribuir a la concepció de projectes de recerca en tecnologia musical, així com per poder gestionar les necessitats del MTG a nivell de infraestructura IT i la protecció de les tecnologies que obtenim com a resultat dels projectes de recerca que executem.

Et va costar trobar feina?

La meva primera experiència professional va ser a l’Ajuntament de Castelldefels, fent seguiment dels projectes d’Infraestructures Comunes de Telecomunicacions de la ciutat, com a part de les pràctiques en empresa de l’Eng. Tècn. de Telecomunicació, esp. en Telemàtica.

A 4t, ja dins del 2n cicle/MASTEAM, vaig començar com a becària i després enginyera a Telefònica I+D, treballant en un projecte de domòtica i servei de videovigilància per a la Caixa.

Afortunadament, fins ara els canvis de feina que he fet han estat motivats perquè se m’ha presentat una oportunitat professional que millorava la meva situació anterior, deixant de treballar un dia per començar l’altra feina el dia següent.

T’agrada la feina que fas?

La meva feina m’agrada i em motiva molt, tot i que és dura i m’hi he d’esforçar al màxim. En qualsevol cas, em satisfà el meu entorn actual, amb un equip de gent de la qual puc aprendre constantment, que provenen de tot arreu del món i tots ells amb interessos musicals i culturals.

De la mateixa manera, també gaudeixo molt amb el contingut de la recerca que fem, especialment durant la fase de concepció de projectes. Addicionalment, la meva feina està ben valorada pel meu cap i companys, aspecte imprescindible per sobreviure les llargues jornades amb alegria.

Et vas sentir ben preparada quan vas accedir al mercat laboral?

Gràcies als meus estudis vaig consolidar una base sobre la qual poder construir el futur i, probablement en part degut a la metodologia d’ensenyament basat en projectes per equips, no m’he espantat davant els nous reptes que se m’han presentat, sinó que sempre he intentat buscar els recursos i eines adients per poder-los abordar amb garanties i m’esforço al màxim dia a dia.

Sempre tenint present que cada feina és un món i totes requereixen d’una corba d’aprenentatge inicial, considero aquestes dues premisses fonamentals per tenir una carrera d’èxit dins l’àmbit laboral.

Per a la meva feina actual és molt important tenir un background tècnic, tot i que no és l’únic requeriment que es necessita.

Quin aspectes destacaries de la formació rebuda a l’Escola?

Com comentava anteriorment, possiblement ressaltaria el treball en equip i també l’aprenentatge basat en projectes. El segon punt que valoro més és què, a diferència d’altres escoles més grans, no érem números sinó persones. D’altra banda, a mi personalment l’avaluació continuada em va facilitar el pas de l’institut a la Universitat.

Finalment, quin record tens de l’EETAC?

M’emporto moltíssimes coses bones de la meva etapa universitària, a més dels coneixements tècnics que vaig assolir. Encara conservo molts amics que vaig conèixer a la uni i conservo el contacte amb alguns professors.