Entrevista a la Meritxell Viñas, titulada a la 1a promoció d’aeronàutica de l’EETAC i Catalunya

La Meritxell Viñas, membre de la primera promoció d’Enginyeria Aeronàutica de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeronàutica de Castelldefels (EETAC) ha començat la carrera a Holanda, encara que li agradaria tornar. Trobareu l’entrevista després del salt.

Ets membre de la primera promoció d’enginyers i enginyeres aeronàutiques de UPC… i de Catalunya.
Formo part de la primera promoció d’enginyers aeronàutics titulats a Catalunya, tant de la tècnica, com de la superior, i això suposa un tret diferencial. En ser la primera promoció, s’ha creat un vincle especial entre els professorat i l’estudiantat, ja que la majoria es recorden dels primers alumnes. A banda, nosaltres, els de la primera promoció, som els que estem “venent” el producte “Aeronàutics UPC” a les empreses d’arreu del món. És una responsabilitat molt gran fer retornar a la Universitat l’esforç i la voluntat que ha aportat, i fer que, d’alguna manera, els enginyers i enginyeres aeronàutics titulats aquí estiguin en les llistes dels més demandats en empreses tan prestigioses del sector, com EADS-Astrium, Airbus o l’Agència Espacial Europea.

Una aeronàutica formada per partida doble a les dues escoles de la UPC que imparteixen aquests estudis.
Totes dues escoles formen part de la UPC, i pel que fa a l’enginyeria és una de les universitats més destacades del país. Aquí és on més s’ha d’estudiar per treure’t el títol, però els estudiants aprenem a lluitar i a esforçar-nos de valent per aconseguir els nostres objectius.

I ara estàs treballant a Holanda.
Sí, primer com a enginyera de calibració al centre de recerca holandès TNO i actualment a l’empresa de software per projectes científics i aeroespacials Science [&] Technology, també a Holanda. Malauradament, els que ens volem dedicar a això hem de marxar del país. S’hauria de fer invertir la balança, en lloc d’haver-hi “fuga de cervells”, hauríem d’aconseguir que els “cervells” vinguessin aquí. Per a mi seria un goig poder tornar i aixecar el país que m’ha vist néixer. Està molt bé tenir experiència a l’estranger, professionalment és una vivència molt positiva que t’ensenya a interactuar amb diferents cultures, a expressar-te i a exposar els teus criteris en un idioma que no és el teu. Però tinc clar que com a casa no s’està enlloc!

Què et va aportar estudiar a la UPC?
Estudiar a la UPC va resultar una oportunitat excel·lent de poder cursar el que a mi m’agradava, una carrera relacionada amb l’espai, i aquí a Catalunya. Vaig tenir molta sort que la UPC decidís iniciar aquest projecte just quan jo havia de començar la Universitat.

Quin és el tret diferencial de la formació que vas rebre?
Vaig cursar l’Enginyeria Tècnica Aeronàutica a l’EETAC. La formació estava molt basada en les Telecomunicacions, ja que a la mateixa escola es cursava també aquesta enginyeria i molts professors donaven classes a ambdues titulacions. Guardo molt bon record d’aquells anys, m’apassionaven les assignatures. La bona base que em va donar l’escola en programació i simulació em permet ara aprendre nous llenguatges sense problemes.

Entrevista publicada a UPC Alumni.