10é Aniversari Comunitat Ariane al Campus del Baix Llobregat

Preparació dels coets de vinagre i bicarbonat

El passat dia 9 d’octubre es va commemorar el 10è aniversari de la fundació de la “Comunitat de Ciutats Ariane” (CVA en el seu acrònim francès). Aquesta comunitat acull totes aquelles ciutats que d’una manera o altra participen en fer realitat els coets Ariane, utilitzats per fer els llançaments de les missions de l’Agència Espacial Europea (ESA). La ciutat de Castelldefels, a través del seu teixit industrial i de coneixement també col·labora en el projecte Ariane, i és ciutat associada a Barcelona.

Per a commemorar aquest aniversari, la CVA va proposar a totes les ciutats participar en la iniciativa de llançar 1000 coets a tot el món el dia 9 d’octubre, i de realitzar activitats que apropessin el món de l’aeronàutica espacial i la ciència en general al públic escolar i a qualsevol persona interessada en el tema. Amb aquestes activitats es pretenia fomentar les vocacions científiques entre l’estudiantat de primària i secundària, així com difondre els objectius dels projectes de l’àmbit espacial entre tota la ciutadania.

Per tot això, l’Ajuntament de Castelldefels i el Campus del Baix Llobregat de la Universitat Politècnica de Catalunya, vam dissenyar una jornada festiva durant un dia al Campus, on la ciència aplicada a l’espai hi va tenir un paper principal. Es van realitzar conferències divulgatives, tallers de construcció de coets que van permetre entendre els principis bàsics de la propulsió i realitzar-ne el llançament, visitar exposicions a l’espai de la biblioteca i passejar per l’espai de carpes que vam situar a l’eix central del Campus i on van apropar-los a la recerca i a l’activitat científica que es desenvolupa a la ciutat.

Motor d'avióL’estudiantat dels CEIP Garigot i del CEIP Torre Barona de Castelldefels, l’IES Josep Lluis Sert de Castelldefels i l’Escola Sant Ramon Nonat de Barcelona van participar en diverses activitats relacionades amb l’aeronàutica i l’espai.

Els més petits, a banda d’assistir a la que segurament va ser la seva primera conferència sobre ciència (Història de l’Astronàutica), van tenir l’oportunitat de conèixer com funciona un motor d’avió a reacció, van visitar un túnel de vent on s’analitza el comportament aerodinàmic d’un avió a escala, i van poder veure en funcionament un simulador de vol.

Simulador de vol

Més imatges de la jornada:

Túnel de vent
Daniel Crespo mostra el funcionament del túnel de vent

Més informació:

- Imatges de la jornada cedides pel CEIP Garigot