Javier Dacuña: de la formació professional a la recerca a Stanford, passant per l’EETAC

Biografia

En Javier va iniciar els estudis d’Enginyeria Tècnica de Telecomunicació, especialitat en Sistemes de Telecomunicació (actual Grau en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació) a l’EUPBL, primera denominació de l’EETAC, l’any 2000, procedent de l’Escola EMT, Granollers  on va estudiar una FP d’Electrònica.

Durant l’enginyeria tècnica va fer pràctiques a empresa a Tempos 21, situada al mateix Campus de Castelldefels, on va col·laborar en el desenvolupament d’aplicacions de localització basades en GSM. El 2003 es va graduar amb el primer Premio Nacional de Fin de Carrera atorgat pel Ministerio de Educación.

Durant el segon cicle d’Enginyeria de Telecomunicació va fer una estada al Wireless and Mobile Communications group (WMC) de la Technische Universiteit Delft (Holanda), on va fer el projecte final de carrera sobre la caracterització estadística del canal Ultra Wideband (UWB). El 2005 es va graduar amb el segon Premio Nacional de Fin de Carrera.

Quan va tornar d’Holanda, va començar a treballar a AIDA Centre, una start-up dedicada al desenvolupament de sistemes RFID (Radio Frequency IDentification), i alhora es va matricular al programa de doctorat de la UPC sota la supervisió del professor Rafael Pous.

Durant aquest període, en Javier va dissenyar antenes miniatura per a etiquetes RFID. A més, va col·laborar amb el projecte BRIDGE, finançat per la Comissió Europea, que pretenia resoldre les barreres d’implementació de sistemes RFID a Europa.

En 2007 va sol·licitar una beca de “la Caixa” per fer estudis de postgrau a Estats Units i va ser admès per cursar el doctorat al departament d’Enginyeria Elèctrica de la Universitat de Stanford, California.

Un cop a Stanford, es va interessar per les propietats dels semiconductors orgànics i va decidir enfocar la seva investigació a l’estudi i modelatge del transport de càrregues elèctriques en aquest tipus de semiconductors.

Actualment, en Javier està fent una estada a l’Intel Labs, Santa Clara (California), treballant en el desenvolupament de moduladors òptics d’alta velocitat basats en silici.

Javier, quines coses valores més de la formació rebuda a l’EETAC?

Las clases reducidas, la importancia de la formación práctica, la facilidad para realizar prácticas en empresa y las estancias en el extranjero que pude realizar mediante el programa ERASMUS.

La teva activitat està vinculada a la recerca, sobretot en universitats però també has tingut vinclulació a empresa. Creus que la formació que has rebut a l’Escola és adient per a treballar en ambdós àmbits? Has trobat a faltar alguna cosa?

Sí, la formación recibida en la Escuela es adecuada para trabajar tanto en la universidad como en la empresa. Las clases suelen tener una componente práctica o de proyectos bastante importante, que te facilita el utilizar los conocimientos adquiridos en problemas reales cuando es necesario. Siempre he considerado que lo más importante que aprendí en la Escuela, en parte gracias a los proyectos realizados en clase, es la capacidad para aprender nuevos conceptos de manera autónoma.

Parla’ns de la teva recerca a Stanford, sobre semiconductors orgànics

Los semiconductores orgánicos son materiales semiconductores  basados en carbono (ya sean moléculas simples o polímeros).  A diferencia de otros semiconductores como el silicio, presente en la inmensa mayoría de circuitos integrados, los semiconductores orgánicos se pueden diseñar y optimizar para funciones específicas, como por ejemplo, la absorción o emisión de luz en determinadas longitudes de onda (colores).

Los semiconductores orgánicos poseen una serie de características que los hacen interesantes para algunas aplicaciones como, por ejemplo, la posibilidad de ser transparentes, flexibles y ligeros. Además  pueden diseñarse para ser solubles, de manera que pueden ser impresos con un proceso similar a como funciona una impresora de inyección de tinta, reduciendo costes de fabricación. Estas y otras propiedades abren la puerta a nuevas aplicaciones electrónicas, principalmente aquellas que requieren un bajo coste de fabricación o grandes superficies como: pantallas OLED, paneles solares flexibles y ligeros, papel electrónico, etiquetas RFID de bajo coste o incluso pantallas enrollables para dispositivos móviles.

Los semiconductores orgánicos tienen, en general, una estructura molecular desordenada en comparación con semiconductores cristalinos como el silicio, en el que todos los átomos están perfectamente ordenados. Esto conlleva una menor movilidad de las cargas eléctricas, en comparación con otros tipos de semiconductores y limita las aplicaciones prácticas de estos materiales.

Durante la última década se han diseñado nuevos semiconductores cada vez con mejores propiedades. Para continuar con estas mejoras, es necesario comprender cuales son los mecanismos fundamentales que limitan la movilidad de las cargas eléctricas, para así racionalizar el diseño de nuevos y mejores materiales.

Què destacaries de la teva vida actual a California? T’enyores o pel contrari t’hi veus vivint-hi de manera definitiva?

De California, y en concreto del Silicon Valley, destacaría la gran cantidad de oportunidades que existen para desarrollarse profesionalmente. Desde las grandes empresas de tecnología a multitud de startups innovadoras. Es un entorno genial para trabajar, en el que los ingenieros están muy bien valorados. Siempre he tenido claro que tarde o temprano quiero volver a Barcelona, pero actualmente la situación económica no es la más adecuada. Cuando llegue el momento de decidir habrá que valorar todas las opciones.

Gràcies pel teu temps i molta sort!