Entrevista a Elias Baixas: responsable tecnològic de Lexdir

Elias Baixas

Elias Baixas va estudiar 2 anys a l’Institut d’Alaior (Menorca), va fer el 1r de Batxillerat Tecnològic a Maó (Menorca) i el segon curs a l’Institut Pau Claris (Barcelona) des d’on va entrar a l’Escola l’any 2001. Va finalitzar l’Enginyeria Tècnica de Telecomunicació, especialitat en Telemàtica, l’any 2004 i el 2007 el segon cicle d’Enginyeria de Telecomunicació.

En aquesta entrevista l’Elias ens explica com va iniciar la seva experiència professional treballant a la mateixa Escola, al grup de recerca de Banda Ampla del Departament d’Enginyeria Telemàtica, fins arribar a la seva feina actual de responsable tecnològic d’una empresa.

No et va caldre sortir de l’Escola per a treballar.

Sí, vaig començar de becari en temes de veu sobre IP (VoIP) amb la professora Cristina Cervelló, del grup de recerca de Banda Ampla, del Departament d’Enginyeria Telemàtica.

D’allà, a través d’un projecte en què treballava el grup de recerca vaig passar a fer de becari per l’empresa VozTelecom, on amb el meu company Antonio Abajo vam desenvolupar el servidor d’aplicacions WeSIP (una petita proesa!).

Quina era la finalitat del projecte?

La finalitat del projecte era implementar un nou estàndard que havia aparegut recentment, anomenat SipServlet. Es tracta d’un estàndard que especifica com ha de ser un Servidor d’Aplicacions de SIP.

Per als que no ho conegueu, SIP (Session Initiation Protocol) és un protocol estàndard per inicialitzar, modificar i acabar una sessió interactiva d’usuari que impliqui elements multimèdia com ara vídeo, veu, missatgeria instantània, jocs online o la realitat virtual. Avui és el protocol més emprat per oferir telefonia sobre IP.

SipServlet havia de contenir la lògica d’operació de les principals tasques que du a terme una operadora de telefonia. És a dir,  encaminar les trucades, gestionar i activar diferents serveis, com ara la bústia de veu, la trucada a tres o la multiconferència.

En aquell moment només hi havia una implementació d’aquest estàndard, i nosaltres vam fer la segona. Empreses molt importants com ara IBM, BEA WebLogic i d’altres farien les seves implementacions més tard. Per implementar-lo vam partir del servidor Tomcat (HttpServlet) i de la pila JAIN SipStack.

Què va suposar per a tu professionalment aquesta etapa de becari?

La veritat és que fer de becari al grup de recerca de Banda Ampla i amb VozTelecom va ser un grandíssim impuls per a la meva carrera com a programador. Vaig aprendre moltíssim de Java, servidors fets en Java, i implementacions d’alt rendiment de protocols d’aplicació, com ara el SIP per VoIP, HTTP per a la Web o SMTP per al correu electrònic.

Després, a què et vas dedicar?

D’allà vaig passar a fer-me freelance (treballador per compte propi) i treballar per a petites consultories per a clients amb necessitats de VoIP i videoconferència,

Aleshores em vaig embarcar amb un soci a muntar una plataforma de promocions on-line a les xarxes socials que no va funcionar :(

Quina és la teva feina actual?

Sóc el CTO de Lexdir, un directori d’advocats de recent creació que pertany al grup VLex i que acaba de rebre finançament (420K€).

Concretament, treballo en el desenvolupament un portal d’informació legal on els usuaris poden trobar molta informació qualificada i organitzada, i els advocats hi troben clients que estan cercant assessorament legal. Tothom hi guanya!

Pots explicar quina és la feina d’un CTO?

CTO és un acrònim anglès que vol dir Chief Technology Officer. Bàsicament vol dir que en sóc l’encarregat tècnic de l’empresa: prenc les decisions, amb el coneixement i en consens amb d’altres directius, de quines són les tecnologies que utilitzarem i m’encarrego que s’implementin correctament i que serveixin als objectius de la companyia.

Quines són les tecnologies que esteu utilitzant?

Les darreres tendències d’intel·ligència de negoci: molta analítica web per saber com es comporten els usuaris quan naveguen per el site, molt A/B testing per provar cada nova funcionalitat, algoritmes automàtics d’anàlisi i categorització dels continguts legals, i molta telemàtica: correu (SMTP), web (HTTP), manteniment del domini (DNS), … Ah! Tot està virtualitzat a Amazon.

Quins records tens de l’Escola? Com valores la formació que hi vas rebre?

Fa poc vaig haver d’anar-hi a cercar el meu títol d’enginyer i tornar a visitar les seves instal·lacions em va despertar moltíssim records. De fet jo vaig començar a l’antiga EUPBL (a Sant Just!) i la meva promoció va estrenar les actuals instal·lacions a Castelldefels amb el nom d’EPSC (Escola Politècnica Superior de Castelldefels).

Crec sincerament que és una molt bona Escola, la formació estrictament acadèmica és del nivell general de la UPC, és a dir, molt alt. D’altra banda els grups de recerca ofereixen moltes possibilitats per aprendre com a becari i/o investigador… També hi ha la Fundació I2cat, on he passat moltes hores!

A part de la utilitat dels continguts tecnològics que vaig aprendre al llarg de la meva estada a l’Escola també voldria destacar que en fer segon cicle vaig especialitzar-me en empreses i el que hi vaig aprendre m’ha servit molt al món professional.