Entrevista a Eva Rodríguez: titulada en Telemàtica i MASTEAM a l’Agència Espacial Europea

Eva Rodríguez, titulada en Telemàtica i MASTEAM a l’ESA

Eva Rodríguez: titulada en Telemàtica i MASTEAM a l’Agència Espacial Europea

Eva Rodríguez, nascuda a Barcelona i criada a Castelldefels, va arribar a l’EETAC procedent del IES Les Marines (Castelldefels). A l’EETAC es va titular en Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, especialitat en Telemàtica (actual Grau en Enginyeria Telemàtica), Enginyeria de Telecomunicació i el Màster MASTEAM.

En aquesta entrevista ens parla del seu pas per l’Escola i de la seva experiència professional que l’ha portada a treballar a l’Agència Espacial Europea (ESA), a Holanda.

El teu projecte final de màster va ser el que portar a l’estranger?

Sí. Gràcies als acords de mobilitat de l’Escola, vaig marxar a Àustria, on finalment vaig viure un any i mig, a fer el projecte. Concretament, vaig estar a la Universitat Tècnica de Viena, TU Wien.

El projecte que vaig fer portava per títol “Robust error detection methods for H.264/AVC videos” i estava dedicat al processat de vídeo i a la qualitat d’experiència d’usuari per a xarxes de telefonia mòbil. Com a fruit d’aquest projecte vaig poder presentar un article  a una conferència internacional, la 17th European Signal Processing Conference (EUSIPCO 2009).

Un cop acabat el projecte i encara a Àustria, vaig treballar per Siemens AG Àustria en xarxes 4G durant uns mesos. Més tard, vaig treballar com a enginyera de telecomunicacions fent recerca i desenvolupament en qualitat de servei (QoS) per l’operador Mobilkom Austria, a TU Wien.

On estàs actualment?

Des de l’any 2009 treballo per l’Agència Espacial Europea (ESA), a Noordwijk, a Holanda. Concretament formo part del Departament de Telecomunicacions i Aplicacions Integrades (IAP) a l’European Space Research and Technology Centre.

Ens pots explicar en què consisteix la teva feina?

Els primers dos anys, estava com a Young Graduate Trainee (YGT) a l’àrea de “Projectes futurs i aplicacions”. Això em va portar a estar en contacte amb el sector industrial de  les telecomunicacions que es dedica a l’espai. Vaig estar involucrada principalment en el camp de la Qualitat d’experiència audiovisual (QoE) en diferents projectes de telemedicina i de televisió en 3D per satèl·lit.

Actualment, continuo treballant dins de l’IAP a l’ESA com a enginyera d’aplicacions de telecomunicació a través de la companyia Sapienza Consulting.

Avaluo i gestiono, a nivell tècnic i de negoci, projectes de Demostració dins del programa ARTES 20 (Advanced Research in Telecommunications Systems). Aquests projectes es basen en propostes generades per la indústria i/o centres de recerca de tot Europa. Tenen la finalitat de desenvolupar, implementar i demostrar a nivell preoperacional aplicacions que responen a les necessitats d’usuari integrant diferents tecnologies espacials com per exemple, telecomunicacions per satèl·lit, observació de la terra o navegació per satèl·lit.

La feina en sí mateixa és un repte diari: cada projecte té una temàtica diferent. Això fa que hagis de ser capaç d’assimilar molta informació en molt poc temps, sempre mantenint la visió completa per aconseguir que el resultat del projecte sigui una aplicació, servei o sistema (quasi) preparat per ser llançat a nivell comercial.

Què t’ha aportat la formació rebuda a l’Escola (EETAC)?

Després d’haver viscut i treballat a diferents països europeus, crec que la formació rebuda a l’EETAC es pot traduir en una marca de qualitat.

Potser un dels aspectes més positius d’haver estudiat a l’EETAC és el fet d’aprendre a treballar en projectes dins d’un equip des dels primers cursos de la carrera, compaginant-ho amb treball individual. Tot això unit a un ritme alt de feina – que requereix dedicació i seguiment diari. Aquesta fórmula és molt propera al que et trobes al món laboral, de manera que en acabar la carrera estàs perfectament preparat per adaptar-t’hi.