Entrevista a Noemí Arbós, guanyadora del “Premio Nacional de Fin de Carrera”

Noemí a l'entrega de premis

Noemí a l’entrega de premis

Noemí Arbós va estudiar l’ESO a l’Escola Nostra Senyora del Mar-García Lorca del Prat de Llobregat i després, el batxillerat cientificotècnic al Centre d’Estudis Jaume Balmes de Bellvitge, L’Hospitalet de Llobregat.

La Noemí Arbós va cursar a l’EETAC Enginyeria Tècnica de Telecomunicació, esp. en Telemàtica (actual Grau en Enginyeria Telemàtica), i després la doble titulació de segon Cicle en Enginyeria de Telecomunicació (especialitat en xarxes i telemàtica) i MASTEAM (Master of Science in Telecommunication Engineering & Management) .

El passat 4 de juny Noemí va rebre el “Premio Nacional de Fin de Carrera” corresponent al curs 2009-10. Aquest premi reconeix el millor expedient acadèmic en tot l’estat espanyol, en el seu cas el millorde totes les especialitats d’Enginyeria Tècnica de Telecomunicació.

Noemí, ens pots explicar en quins projectes vas formar part mentre estudiaves a l’Escola?

Al 2007 vaig començar Enginyeria Tècnica de Telecomunicació, esp. en Telemàtica a Castelldefels. Al fer segon vaig fer les pràctiques en empresa al Departament d’Arquitectura de Computadors, on vaig participar en un projecte en col·laboració amb l’ENAC (Ecole Nationale de l’Aviation Civile de France). Aquest projecte consistia en la implementació d’un framework basat en llenguatge C per controlar un UAV (Unmanned Aerial Vehicle) en missions de prevenció de focs.

Després, com a treball de fi de carrera (TFC), amb un company vam realitzar un projecte conjunt que consistia en una recreació virtual de l’EETAC (aleshores anomenada EPSC) que portava per títol “VirtualEPSC, el mundo virtual 2.0 del Campus del Baix Llobregat” en què vam utilitzar eines molt avançades, com ara la base de dades Apache Casandra que utilitza Facebook i Twitter.

Al mateix temps que feia el TFC, vaig participar en la realització d’una plataforma de serveis virtualitats a la Fundació i2CAT. Gràcies a aquest treball, alguns companys i professors vam escriure l’article “Servicios telemáticos sobre nubes privadas en plataformas virtualizadas y distribuidas” que va ser presentat al JITEL 2010, el principal congrés científic de Telemàtica de l’estat Espanyol.

En acabar vas seguir estudiant començar la doble titulació  d’Enginyeria de Telecomunicació / MASTEAM. Vas seguir compaginant els estudis amb feina en projectes?

Sí. Durant aquell temps vaig estar treballant al clúster de salut i dependència de la Fundació i2CAT al mateix Campus de Castelldefels. A més, gràcies a l’expedient de l’Enginyeria Tècnica de Telecomunicació em van concedir la  Beca CX Fellow (Programa de beques per Màsters d’Excel·lència de la fundació CatalunyaCaixa) per cursar el màster.

Com molts altres estudiants del MASTEAM, et vas decidir a fer el projecte a l’estranger.

Sí, al darrer quadrimestre (5B) vaig marxar d’Erasmus a la universitat Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen  (RWTH Aachen University) a Alemanya.

Allà vaig fer el meu projecte final de màster també conjunt amb un altre company. El projecte s’anomenava “Reconfigurable medium access control solutions for resource constrained wireless networks” i consistia en la implementació d’un programa per a sensors que permetia reconfigurar en temps real el protocol MAC (Medium Access Control) en ús.

Vam escriure un article amb els nostres tutors de l’RWTH basat en el nostre projecte que s’ha presentat al congrés internacional l’IEEE WCNC 2013.

Quins aspectes destacaries de la formació rebuda a l’Escola?

De la formació rebuda en aquests 5 anys valoro molt positivament les classes reduïdes, que m’han permès conèixer a tots els companys i professors, poder participar més a les classes i resoldre els dubtes amb els professors.

Una altra de les coses que crec més importants ha estat la formació pràctica rebuda i la realització de projectes en grup. També destacaria la facilitat que dóna l’Escola i els seus professors per realitzar practiques en empresa i participar en projectes reals. Això m’ha permès treballar al mateix temps que estudiava i poder acreditar una experiència laboral que m’ha ajudat molt a l’hora de trobar una feina després d’acabar els meus estudis.

Quins projectes tens actualment?

Ara mateix estic treballant a GYD Ibérica, que pertany al grup Giesecke & Devrient, una empresa alemanya amb filials arreu del món. Entre d’altres coses, es dedica al  sector de les targetes intel·ligents donant solucions per a telecomunicacions, pagaments electrònics, sanitat, identificació, transport i seguretat IT. Jo treballo en un dels departaments de R&D on es desenvolupen aquestes solucions.

entregaPremis

LLiurament dels premis, Auditori Nacional de Música, Madrid  (4 de juny 2013)