Entrevista a Gonzalo Calvar: l’home que ens porta la Fórmula 1 a casa

DSC_0464_petita

Gonzalo Calvar és titulat en Enginyeria Tècnica de Telecomunicació, esp. en Telemàtica, actual Grau en Enginyeria Telemàtica (Enginyeria de Xarxes i d’Internet). Va arribar a l’Escola previ pas per l’IES Bellvitge de l’Hospitalet del Llobregat (ESO) i l’IES Severo Ochoa d’Esplugues de Llobregat (Batxillerat Tecnològic).

Gonzalo, ens podries explicar en què consisteix la teva feina actual?

La meva feina es desenvolupa dins del món de l’audiovisual i la televisió. Concretament, treballo a Overon, una empresa del grup Mediapro. Aquesta empresa és l’encarregada d’establir enllaços pel transport del senyal, tant d’àudio com de vídeo, per a l’emissió en directe de notícies per TV.

Des de fa 5 anys estic en un projecte centrat a la Fórmula 1 a Antena 3. És un projecte molt ampli, dels més grans de l’empresa. A banda de proporcionar l’enllaç a cada circuit del món, també tractem l’àudio i la imatge per a que puguin arribar des de qualsevol punt del circuit, tot sense fils.

Això ho fem mitjançant l’ús de comunicacions per radiofreqüència, la part més complexa del projecte. Utilitzem un total de tretze antenes, des dels repetidors fins als receptor de càmeres sense fils, passant pels equips que permeten la mobilitat per tot el circuit.

Respecte a l’enllaç, amb el canvi del món analògic al digital, el 90% del transport del senyal és fa mitjançant satèl·lits amb l’ajuda d’una unitat mòbil. En el nostre cas, actualment, contractem una fibra dedicada per on viatgen totes les comunicacions des del circuit fins al control d’Antena 3 a Madrid.

T’agrada la feina que fas? Quins aspectes positius en destacaries?

La feina m’encanta perquè em sento realitzat aplicant tots els coneixement adquirits a la Universitat. Tot i que sigui molt dura pel que implica, tinc la sort que també m’agrada la F1, viatjar i veure món.

Els aspectes més positius són l’amistat i “bon rotllo” que tenim els companys tècnics. Tots, més o menys, som joves amb ganes de treballar i gaudir. La llibertat que tenim al treballar també és molt important, ja que nosaltres podem decidir com i quan fem les coses sempre que complim amb el termini temporal que se’ns demana.

Com vas arribar a aquesta feina? Va ser la primera? Vas treballar a d’altres llocs?

Bona pregunta! Va ser fa uns 8 anys, quan vaig trobar-me a Carles Garcia, un altre company de l’EETAC en el circuit de Montmeló. Aleshores jo esta fent el Treball de Fi de Carrera a Viena i vaig anar al circuit per a treballar de Seguretat per guanyar uns diners, com ja havia fet d’altres anys.

Al trobar-me’l, vam estar parlant i ell em va ajudar a entrar en aquest món. Vaig entrar com auxiliar al programa “Els Matins” de TV3 i després vaig començar a exercir de tècnic durant dos anys. Allà és on va sorgir l’oportunitat de entrar al projecte de F1 a la Sexta.

Un cop aquí, gràcies a un altre company de l’EETAC, Juanjo Romero, vaig aprendre els coneixements tècnics necessaris, i fins ara.

Abans de treballar a Overon, vaig estar en una empresa proveïdora d’accés a Internet, Claranet, fent pràctiques en Empresa treballant com a Suport Tècnic. La meva vocació aleshores era fer d’administrador de servidors, era del que més feina hi havia i el que més m’agradava del que vaig aprendre a l’EETAC.

Com et vas sentir al entrar al món laboral? Et vas sentir ben preparat?

Sota el meu punt de vista, la Universitat serveix per a tenir unes bases. És com si et presentessin una persona. Després quan trobes feina i t’endinses en aquest món, convius amb aquella persona que t’havien presentat durant la carrera, i tu mateix comences a conèixer els seus defectes i virtuts.

Sempre hi ha detalls que els aprens amb l’experiència laboral.

A l’empresa hi ha companys que no han estudiat Telecomunicacions i són capaços, més o menys, de fer la feina. La gran diferència entre els que han estudiat i els que no, és la capacitat de solucionar problemes. Els que hem estudiat entenem com funcionen les coses, el que hi ha darrera d’un problema i això ens permet solucionar-lo més ràpid.

També som més autodidactes i necessitem menys temps per a fer la formació.

Quins aspectes destacaries de la formació que vas rebre a l’Escola?

L’últim any de carrera havíem de fer un projecte en grup com a part d’un bloc d’assignatures optatives. Em va motivar molt aplicar tots els conceptes que havíem estudiat durant la carrera en un únic gran projecte. Una idea molt bona, ja que aprens a distribuir-te el temps tu mateix.

Quins plans de futur tens?

La F1 és un projecte que ha de tenir data de caducitat ja que es viu tot de manera molt intensa i la vida passa molt ràpid. Tinc amics i família que pràcticament no tinc temps a veure. Un bon pla podria ser muntar una productora per a donar serveis a alguna televisió però fora d’Espanya, on hi ha menys competència i es paga millor. Però mai se sap què passarà…

Sin título